Endrer spillereglene

Ideen bak Parkly kom til rundt ei bålpanne på Fjellsetra i nydelige Sunnmøralpene. En grossist med en parkeringsutfordring og en teknologi-gründer med visjoner. Det var det som skulle til. I 2019 ble dermed Parkly, en tech-drevet parkeringsutfordrer en realitet.

Parkering som en tjeneste

Parkly opererer både som en operatør og teknologileverandør i parkeringsbransjen. Selskapet har anlegg fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Parkering blir levert som en tjeneste hvor alt av utstyr, administrasjon, innkreving, kundeservice og operatøransvar inngår. Kamera, en skybasert plattform og kunstig intelligens er verktøy som er i bruk for å regulere områdene. Skilt gjenkjennings løsningen passer for alle områder som er, eller kan avgrenses. Det eneste som kreves er at området har definerte inn/utkjøringer, tilgang til strøm og 4G/5G-dekning.

Transparent forretningsmodell 

Parkly inviterer til innsyn i hva som skjer under panseret. Forretningsmodellen er transparent, som gjør at alt er synlig for kunde. Alle kontantstrømmer, både kostnader og inntekter. Kunden beholder hele omsetningen selv, både på korttid og kontraktsparkering, og betaler et månedlig beløp for løsningen. Det er utviklet en priskalkulator som raskt kan visualisere ulike scenario for anlegget.

Utvikler egen teknologi

Parkly eier sin egen teknologi, og sitter derfor i førersete på utviklingen av funksjonalitet. Kundene er eiendomsutviklere, forvaltere og andre eiere av parkeringsområder. Det jobbes tett med kunder som NorgesGruppen, TimePark(OlavThon Gruppen), Norwegian Property, Værste og 2020park. På kundelisten finnes det dermed et tverrsnitt av de ulike typene parkeringsanlegg som finnes i markedet. Plattformen har åpne API`er som gjør at parkering enkelt kan bli en sømløs del av den totale kundereisen. Det betyr at plattformen kan snakke med de systemene som kunde har fra før. Dette være seg kundeklubber, bookingsystem for hotellgjester, smarte bygg med mer. Ny funksjonalitet lanseres løpende, og utvikles basert på behov hos kunde. 

Kom i kontakt med oss her

Håndtering av kontraktsparkering

I tillegg til parkeringsregulering for korttid, er det et stort behov i markedet for avlasting knyttet til håndteringen av kontraktsparkering. Administrasjon av kunderelasjon, avtale og fakturering kan være tidkrevende. I markedet i dag administreres kontraktsparkeringen gjerne av en eller flere personer, og ofte benyttes flere ulike systemer og lister for å ha kontroll. Parkly tilbyr å ta over denne administrasjonen(også fakturering), samtidig som kunde får full innsikt i produksjonen i anlegg i Parkly Portalen. I Parkly Portalen kan kunde se anlegget både i sann tid og hente ut historiske tall. I tillegg er det tilgjengelig rapporter som gir et innblikk i hvilket miljøfotavtrykket parkerings anlegget etterlater.    

Kan endre en hel bransje

Parkly er en teknologidrevet utfordrer. Alltid på jakt etter å kunne bruke mulighetene teknologien tilbyr for å løse utfordringer knyttet til parkering. Å redusere antall manuelle prosesser, skape sømløse overganger for parkering i kundereisen og levere bærekraftige løsninger som tar hensyn til miljø, mennesker og økonomi. Under årets IDC Awards mottok Parkly prisen for Året Industrielle oppstart(tom 5.driftsår), og var tydelig i sin begrunnelse:

– I et marked hvor innovasjon og teknologi stadig skaper nye horisonter, dukker det opp selskaper som forandrer spillets regler. Denne oppstartsbedriften har potensiale for nettopp å endre spillereglene for sin bransje.

redigert.jpg
Bildet er fra EY-Entrepreneur of the Year 2023 hvor Stian Bang og Parkly var nominert. Investor Anja Solevågseide, markedssjef Sarah Isabella Aarøe, daglig leder Stian Bang, CTO Erik Herje og styreleder Egil Giørtz

.....

Løsningen er i kontinuerlig utvikling. Vi er veldig interessert i å høre fra deg. Er det en, eller flere funksjonaliteter du drømmer om? Du skal ikke se bort fra at de kan realiseres.

Alt er mulig med et godt samarbeid.

Vi ser frem til å høre fra deg.